Borås 033-131122

– Kaffebranschen är en kul bransch, det är därför jag hållit på så länge, säger vår servicetekniker Bill Ericsson.

Och att han hålllit på länge är det ingen tvekan om, Bill började i branschen redan 1988.

– Fast dessförinnan hade jag ett kafé, så jag har jobbat med kaffe i 36 år.

Att få rätta till ett problem hos en kund är det roligaste med jobbet, tycker Bill.

– När man kommer undrar alla ”var har du varit” och när man går därifrån säger de: ”Så bra, nu får vi kaffe igen!” Det är tillfredsställande att kunna vända något negativt till något positivt.

Bill har haft lite olika arbetsgivare under alla sina år i kaffets tjänst. Hos en av dem träffade han vår Claes Löthman, så när CoffeeHouse startade, hängde Bill helt enkelt med.

Vilket är det vanligaste felet du stöter på?

– Det vi kallar ”kundrelaterade fel”, eller sumphaveri. Man har helt enkelt inte skött sumptömningen som man ska.

Du som varit med ett tag – om du jämför då och nu, vilka skillnader kan du se?

– Förr var maskinerna mer mekaniska, man kunde stå och kika på vad den ställde till med. Idag är det kretskort som kan krångla, då ser man inte felet. Idag är det också ett betydligt större utbud, förr fanns det först bara kaffe, sen kom kaffe med mjölk och lite senare även citronte och blåbärssoppa…

Kort om Bill:

Ålder: 68 år.

Bor: I ett hundra år gammalt hus i Parkstaden, jag gillar gamla grejer.

Familj: Utflugna barnen Niclas och tvillingarna Anna och Katrin. Nu har jag inte ens en akvariefisk, det är helt stilla och lugnt.

Fritids: På sommaren blir det campingresor med min folkabuss. Den har jag haft i 43 år och den är kärnan i livet och alla mina intressen kretsar kring den.

Så dricker jag helst mitt kaffe : Svart, det finns inget diskussionsutrymme kring det, jag vill inte ha socker eller något annat i, det är inte att tänka på.

Motto: Utan alla stollar vore världen ointressant.